יום ראשון, 5 באוגוסט 2012

ספרים והרהורים של ביקורת עצמית

כחצי שנה עברה מאז התחלתי לכתוב את הבלוג באופן מסודר ואני חושב שהגיע זמן לקצת חשבון נפש.

העיסוק שלי בקוקטיילים, בקריאה על הנושא ובהכנה, החל כבר לפני כמה שנים אך עבר זמן עד שהשתכנעתי שיש לי מה לתרום בנושא (בעיקר סדר ודיוק בפרטים הקטנים, דברים שהאתרים הגדולים, בעיברית ובאנגלית, לא כ"כ מקפידים עליהם וכיסוי קוקטיילים פופולארים או פשוטים שהבלוגים הקטנים המקצועיים מתעלמים מהם). ואכן מאז שהבלוג עלה ראיתי שאני ממשיך ללמוד ולהתמקצע כל הזמן בהכנת והכרת המשקאות וגם שזה לא מספיק. חייבים להכיר וללמוד על צילום, תאורה, עיצוב ועריכה גרפית ובנושאים אלו אני מנסה להתפתח ולהשתפר כל הזמן.

היו לי כמה מטרות עיקריות בכתיבת הבלוג:

  • הנגשת קוקטיילים ע"י תרגום מאנגלית ותיאור פשוט ואחיד עד כמה שניתן.
  • סיכום קצר של כל שיטות ההכנה, המצרכים והדכה בהכנת קישוטים נבחרים (אני עדיין עובד על זה).
  • העלאת מתכוני קוקטיילים תוך שימוש במוצרים כשרים בלבד (לפחות לפי חלק הרבנויות בעולם) מבלי לוותר או לפגוע באיכותם.
  • חשיפה והכנה מחדש של קוקטיילים ותיקים מהתקופות של התפתחות תרבות השתיה קרי סוף המאה ה-19, השנים שקדמו לתקופת היובש והשנים שלאחריה.

בנוגע לנקודה האחרונה, לא מזמן הגיעו אלי כמה ספרים שמסכמים ביחד את התקופות החשובות בהם היה נראה נורמאלי לשתות ביצה ובכל משקה שני עורבבה סודה.


בהסתכלות ראשונית נראה שעולם הקוקטיילים בעבר היה שונה מאוד מזה של ימינו.
בהכללה גסה ניתן לזהות סדרות של קוקטיילים שניתן להכין ממשקאות שונים כמו ה-Juleps, ה-Smashs, ה-Sours, ה- Flips, ה-Cobblers, ה-Coolers, ה-Fizzes, ה-Fixes וכן הלאה והרבה פחות קוקטיילים שעומדים בפני עצמם.

הספר הראשון מימין הוא המהדורה השניה לספר Modern American Drinks משנת -1895 מאת ג'ורג' קפלר, ספר שמסכם את כל המשקאות הפופולארים באותה תקופה וטוען להיות הראשון שבו התפרסם המתכון לקוקטיילים המפורסמים- Old Fasion ו- Widow`s Kiss.
הספר השני הוא המהדורה השניה שיצאה בשנת 1886 של ספר הקוקטיילים של הברמן החשוב פרופ' ג'רי תומס אותו כבר הזכרנו מספר פעמים. לספר יש הקדמה ארוכה מאלה בעצות למכיני קוקטיילים ולפעמים כשצריך קיימים גם איורים.
הספר השלישי הוא הדפסה חדשה למהדורה הראשונה מ-1930 של ספר הקוקטיילים של מלון סבויי (מהדורות אחרות הצליחו פחות מסחרית ולכן כל ההדפסות כיום הן של המהדורה הזו). המלון המפואר הזה אירח ראשי מדינות, פוליטיקאים,   ואנשי תרבות מכל העולם והגיש להם את חווית הקוקטיילים האמרקאית ברמה הגבוהה ביותר (בלי להזכיר שבתקופת היובש תרבות השתיה האמריקאית קפאה מעט בגלל המחסור באלכוהול איכותי בניגוד לשאר העולם).
הספר הרביעי (שחסר בתמונה משום שהיה חסר במלאי אך אני עוד אשיג אותו) הוא ספר הקוקטיילים של מלון וולדורף- אסטוריה שביחד עם הספר של מלון סבוי מסכמים את כל התקופה הנהדרת של עד ואחרי היובש.
קיימים כמובן סגנונות שלא נזכרים בספרים אלו כמו קוקטיילי הטיקי- סגנון שהתפתח רק בשנות הארבעים של המאה הקודמת וכן קוקטיילים מודרנים יותר, אך יש לי הרבה עבודה לפני שאגיע לזה.
אני לומד שיטות חדשות ואת סגנון הטעמים שמאפיין את התקופה. צפו להרבה קוקטיילים קלאסים בהמשך.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה